Kapitola 3. Průběh jednotlivých her

Jednotlivé hry se svým průběhem značně liší. Tato kapitola shrnuje jednotlivé hry a způsob jejich hraní.

3.1. Mariáš

3.1.1. Základní pravidla hraní

  1. Mám původí barvu?

  2. ANO -- je původní barva netrumfová a šly už trumfy?

  3.   ANO -- dát libovolnou v původní barvě -- KONEC.

  4.   NE -- mám vyšší, než zatím nejvyšší v původní barvě?

  5.     ANO -- dát vyšší -- KONEC.

  6.     NE -- dát libovolnou v původní barvě -- KONEC.

  7. NE -- mám trumfy?

  8.   ANO -- mám vyšší trumf než zatím nejvyšší?

  9.     ANO -- dát vyšší trumf -- KONEC.

  10.     NE -- dát libovolný trumf -- KONEC.

  11.   NE -- dát úplně libovolnou -- KONEC.

3.1.2. Licitace -- seznam možných her

Tabulka 3-1. Licitace -- seznam možných her

HraOznačení (<gametype>)
nicPASS
obyčejnáG
lepšíBG
sedma7
lepší sedmaB7
stovka100
stovka + sedma107
lepší stovkaB100
lepší stovka + sedmaB107
betlSMALL
durchBIG
dvě sedmy27
stovka + dvě sedmy127
lepší dvě sedmyB27
stovka + lepší dvě sedmyB127

3.1.3. Licitace -- žádost o hru

Superhrací server --> hráč nebo bot

<cgml version="1.0">
  <licite type="ask">100</licite>
</cgml>

licite

Identifikace zprávy, pomocí které Superhrací server žádá hráče nebo bota o licitaci hry. Atribut type s hodnotou ask doplňuje identifikaci zprávy. Hodnota uvnitř tagu je nepovinná. Pokud není uvedena, musí hráč nabídnout hru, kterou chce vylicitovat. Pokud je uvedena, obsahuje aktuální stav licitace a dotazovaný hráč může odpovědět pouze YES (ano, mám) nebo NO (ne, nemám). Viz Licitace -- nabídka hry.

3.1.4. Licitace -- nabídka hry

Hráč nebo bot --> Superhrací server

<cgml version="1.0">
  <licite type="answer">100|YES|NO</licite>
</cgml>

licite

Identifikace zprávy, pomocí které hráč nebo bot oznamuje Superhracímu serveru svoji licitovanou hru. Atribut type s hodnotou answer doplňuje identifikaci zprávy. Hodnota uvnitř tagu označuje licitovanou hru, např 100. Pokud byl v žádosti od Superhracího serveru uveden neprázdný tag <licite>, může hráč odpovědět pouze YES (ano, mám tuto hru) nebo NO (ne, nemám tuto hru).

3.1.5. Licitace -- informace

Superhrací server --> hráč nebo bot

<cgml version="1.0">
  <licite type="info "playerid="6533">100</licite>
</cgml>

licite

Identifikace zprávy, pomocí které Superhrací server předává hráči nebo botovi informace o průběhu licitace. Atribut type s hodnotou info doplňuje identifikaci zprávy. Atribut playerid identifikuje hráče nebo bota, který danou hru vylicitoval. Uvnitř tagu je označení právě licitované hry.

3.1.6. Licitace -- výsledek

Superhrací server --> hráč nebo bot

<cgml version="1.0">
  <licite type="result" playerid="6533">100</licite>
</cgml>

licite

Identifikace zprávy, pomocí které Superhrací server oznamuje hráči nebo botovi vylicitovanou hru. Atribut type s hodnotou result doplňuje identifikaci zprávy. Atribut playerid identifikuje hráče, který hru vylicitoval a který následně obdrží talon. Uvnitř tagu je označení vylicitované hry.

3.1.7. Talon -- převzetí

Superhrací server --> hráč nebo bot

<cgml version="1.0">
  <dial type="cards" from "talon" to="hand">
    <card>...</card>
    <card>...</card>
  </dial>
</cgml>

dial

Identifikace zprávy, pomocí které Superhrací server předává hráči nebo botovi karty z talonu. Atribut type s hodnotou cards doplňuje identifikaci zprávy. Atribut from s hodnotou talon znamená, že se karty vezmou z talonu. Atribut to s hodnotou hand znamená, že karty se dají do ruky. V podstatě se jedná o normální rozdání karet, v tomto případě přesně dvou.

card

Identifikační kód rozdávané karty.

3.1.8. Talon -- odhození

Hráč nebo bot --> superhrací server

<cgml version="1.0">
  <playcard type="cards" from="hand" to="talon">
    <card>...</card>
    <card>...</card>
  </playcard>
</cgml>

playcard

Identifikace zprávy, pomocí které hráč nebo bot zahraje jednou nebo více svojími kartami. Atribut type s hodnotou cards doplňuje identifikaci zprávy. Atribut from s hodnotou hand specifikuje, odkud se karty vezmou, v tomto případě z ruky. Atribut to s hodnotou talon určuje, kam se karty položí, v tomto případě na stůl do talonu.

card

Identifikační kód zahrané karty.

3.1.9. Talon -- informace

Superhrací server --> hráč nebo bot

<cgml version="1.0">
  <playcard type="info" playerid="6533" ...>
    <card></card>
    <card></card>
  </playcard>
</cgml>

playcard

Identifikace zprávy, pomocí které Superhrací server informuje ostatní hráče nebo boty o průběhu odhazování talonu. Atribut type s hodnotou info doplňuje identifikaci zprávy. Atribut playerid identifikuje hráče nebo bota, který talon odhodil.

card

Prázdný tag. Jejich počet je vždy 2, protože talon vždy obshuje právě 2 karty.

3.1.10. Trumfy -- dotaz

Superhrací server --> hráč nebo bot

<cgml version="1.0">
  <gametype type="ask">
    <licite>100</licite>
  </gametype>
</cgml>

gametype

Identifikace zprávy, pomocí které se Superhrací server ptá hráče nebo bota, jenž vylicitoval hru, na dodatečné informace o hře, v tomto případě na barvu trumfů. Atribut type s hodnotou ask doplňuje identifikaci zprávy.

licite

Identifikace vylicitované hry.

3.1.11. Trumfy -- odpověď

Hráč nebo bot --> superhrací server

<cgml version="1.0">
  <gametype type="answer">
    <licite>100</licite>
    <trumf>G</trumf>
  </gametype>
</cgml>

gametype

Identifikace zprávy, pomocí které hráč nebo bot oznamuje Superhracímu serveru barvu trumfů. Atribut type s hodnotou answer doplňuje identifikaci zprávy.

licite

Identifikace vylicitované hry. Hráč nebo bot může v této fázi ponechat vylicitovanou hru beze změny nebo ji může ještě zvýšit.

trumf

Nepovinný tag. Obsahuje barvu trumfů, pokud je v dané vylicitované hře potřeba. Pokud je navíc potřeba "strkací" barva, uvede se za dvojtečkou (<trumf>G:B</trumf> znamená, že trumfy jsou G a "strkací" barva je B).

3.1.12. Trumfy -- informace

Superhrací server --> hráč nebo bot

<cgml version="1.0">
  <gametype type="info" playerid="6533">
    <licite>100</licite>
    <trumf>G</trumf>
  </gametype>
</cgml>

gametype

Identifikace zprávy, pomocí které Superhrací server oznamuje hráčům a botům dodatečné informace o hře, v tomto případě barvu trumfů. Atribut type s hodnotou info doplňuje identifikaci zprávy. Atribut playerid identifikuje hráče, který barvu trumfů stanovil.

licite

Identifikace vylicitované hry po odhození talonu.

trumf

Barva trumfů. Pokud je navíc potřeba "strkací" barva, uvede se za dvojtečkou (<trumf>G:B</trumf> znamená, že trumfy jsou G a "strkací" barva je B).

3.1.13. Flekování -- nabídka

Superhrací server --> hráč nebo bot

<cgml version="1.0">
  <flek type="ask">1</flek>
</cgml>

flek

Identifikace zprávy, pomocí které Superhrací server dává hráči nebo botovi možnost flekovat hru. Atribut type s hodnotou ask doplňuje identifikaci zprávy. Uvnitř tagu je uvedena aktuální úroveň flekování. Je zde povolena dvojtečková notace (viz dále).

3.1.14. Flekování -- potvrzení nebo zvýšení nabídky

Hráč nebo bot --> superhrací server

<cgml version="1.0">
  <flek type="answer">1:1</flek>
</cgml>

flek

Identifikace zprávy, pomocí které hráč nebo bot oznamuje Superhracímu serveru svoji úroveň flekování. Atribut type s hodnotou answer doplňuje identifikaci zprávy. Uvnitř tagu je uvedena úroveň flekování, kterou oznamuje hráč nebo bot. Může buď zůstat stejná, jako nabídl Superhrací server, nebo se může zvýšit.

Dvojtečka a hodnota za ní jsou nepovinné (tzv. dvojtečková notace). Použijí se pouze u her se Sedmou, kdy je tímto způsobem možno flekovat hru proti.

3.1.15. Flekování -- informace

Superhrací server --> hráč nebo bot

<cgml version="1.0">
  <flek type="info" playerid="6533">4</flek>
</cgml>

flek

Identifikace zprávy, pomocí které Superhrací server oznamuje hráčům a botům aktuální informace a průběhu flekování. Atribut type s hodnotou info doplňuje identifikaci zprávy. Atribut playerid identifikuje hráče, který flekuje. Uvnitř tagu je uvedena aktuální úroveň flekování. Je zde povolena dvojtečková notace.

3.1.16. Začátek hry -- shrnutí

Superhrací server --> hráč nebo bot

<cgml version="1.0">
  <gametype type="info" playerid="6533">
    <licite>100</licite>
    <trumf>G</trumf>
    <flek>4</flek>
  </gametype>
</cgml>

gametype

Identifikace zprávy, pomocí které Superhrací server shrnuje parametry hry, která se bude hrát. Atribut type s hodnotou info doplňuje identifikaci zprávy. Atribut playerid identifikuje hráče, který vyhrál licitaci.

licite

Označení vylicitované hry.

trumf

Barva trumfů. Pokud je navíc potřeba "strkací" barva, uvede se za dvojtečkou (<trumf>G:B</trumf> znamená, že trumfy jsou G a "strkací" barva je B).

flek

Konečná úroveň flekování. Je zde povolena dvojtečková notace.

3.1.17. Hra -- žádost o kartu

Superhrací server --> hráč nebo bot

<cgml version="1.0">
  <playcard type="ask"></playcard>
</cgml>

playcard

Identifikace zprávy, pomocí které Superhrací server žádá hráče nebo bota o kartu do hry. Atribut type s hodnotou ask doplňuje identifikaci zprávy.

3.1.18. Hra -- zahrání karty

Hráč nebo bot --> Superhrací server

<cgml version="1.0">
  <playcard type="cards" from="hand" to="desk">
    <card>...</card>
  </playcard>
</cgml>

playcard

Identifikace zprávy, pomocí které hráč nebo bot zahraje svoji kartu. Atribut type s hodnotou cards doplňuje identifikaci zprávy. Další atributy v uvedeném pořadí říkají, že se hraje z ruky (from="hand") na stůl na hlavní hromadu (to="desk").

card

Identifikace zahrané karty. Hráč nebo bot může zahrát najednou všechny zbývající karty z ruky. Tímto způsobem dá najevo, že má zbytek hry ložený.

3.1.19. Hra -- informace o zahrané kartě

Superhrací server --> hráč nebo bot

<cgml version="1.0">
  <playcard type="info" from="hand" to="desk" playerid="6533">
    <card>...</card>
  </playcard>
</cgml>

playcard

Identifikace zprávy, pomocí které Superhrací server informuje ostatní hráče nebo boty o právě zahrané kartě. Atribut type s hodnotou info doplňuje identifikaci zprávy. Další atributy v uvedeném pořadí říkají, že se hraje z ruky (from="hand") na stůl na hlavní hromadu (to="desk"). Atribut playerid identifikuje hráče, který zahrál tuto kartu.

card

Identifikace zahrané karty.

3.1.20. Štych

Superhrací server --> hráč nebo bot

<cgml version="1.0">
  <round number="1" playerid="6533">
    <card>...</card>
    <card>...</card>
    <card>...</card>
  </round>
</cgml>

round

Identifikace zprávy, pomocí které Superhrací server informuje ostatní hráče nebo boty o právě odehraném štychu. Atribut number v sobě nese číslo štychu. Atribut playerid identifikuje hráče, který štych získal.

card

Identifikace zahrané karty.

3.1.21. Zhodnocení a závěr hry

Superhrací server --> hráč nebo bot

<cgml version="1.0">
  <result>
    <game>licitovany_marias</game>
    <licite>100</licite>
    <trumf>G</trumf>
    <flek>4</flek>
    <round number="1" playerid="6533">
      <card>...</card>
      <card>...</card>
      <card>...</card>
    </round>
    <round number="2" playerid="1216">
      <card>...</card>
      <card>...</card>
      <card>...</card>
    </round>
    .
    .
    .
    <round number="10" playerid="6533">
      <card>...</card>
      <card>...</card>
      <card>...</card>
    </round>
    <winer playerid="6533">
      <money type="get">100</money>
    </winer>
    <loser playerid="8678">
      <money type="lost">50</money>
    </loser>
    <loser playerid="1216">
      <money type="lost">50</money>
    </loser>
  </result>
</cgml>

result

Identifikace zprávy, pomocí které Superhrací server informuje ostatní hráče nebo boty o výsledcích právě ukončené hry.

game

Název ukončené hry.

licite

Typ vylicitované hry.

trumf

Barva trumfů, pokud byly použity. Pokud je navíc potřeba "strkací" barva, uvede se za dvojtečkou (<trumf>G:B</trumf> znamená, že trumfy jsou G a "strkací" barva je B).

flek

Konečná úroveň flekování. Je zde povolena dvojtečková notace.

round

Seznam odehraných štychů. Bližší popis viz Štych -- informace.

winer

Informace o vítězi ve hře. Atribut playerid identifikuje hráče, který vyhrál.

loser

Informace o poražených ve hře. Atribut playerid identifikuje hráče, který prohrál.

money

Množství vyhraných (type="get") nebo prohraných (type="lost") peněz.